Skridskopulkabygge 2001
Mats Billermarks pulkabygge i detalj.

Målsättningen med pulkabygget var att med enkla medel skapa en pulka:
  • med mycket stabila egenskaper och låg tyngdpunkt
  • som har en minimal friktion och fungerar på de flesta istyper
  • med fjädring/dämpning som medför en lugn gång
  • som monteras/demonteras på någon minut utan verktyg
  • med mått som passar bilens bagageutrymme
  • som kan användas även i fjällen på tur
  • som kan användas som transportmedel för skadad skrinnare och alltså kunna bära en vuxen
En militär fjällpulka inköptes på Överskottsbolaget för 300:-. Tipset inkom på vårt klotterplank eftersom jag hade annonserat om pulkaköp.

Skidorna inköptes på myrorna för 50:-. Speciellt med dessa skidor var att de var helt symmetriska från trampet och en bit åt varje håll som passade utmärkt till en tvärplanka för medar.

Det gamla tyget var noggrant fastsatt med nubb och läder. Tyger var inte i särskilt bra skick så det avlägsnades.
Pulkan var 180 cm vilket inte fyllde mina kriterier för att få plats på bredden i bakluckan. Pulkan skulle därför kapas.
Det var tungt att sätta sågen i detta hantverk. Hur skulle pulkan reagera? Skulle de lutande sidorna falla ned och bli platta? Lättad kunde jag se att det hela blev helt ok.

I vår Citroën Xantia blev längden 110 cm perfekt. Även tvärplanka och längsplanka valdes till denna längd. Pulkan kan alltså stuvas in underst i bakluckan utan fällda säten och tar mycket liten plats.

Det gamla bakstycket togs bort och monterades dit där avsågningen skett.

Notera också att pulkans original "skinnflärpar" behållits. Dessa kan med fördel användas för att knyta fast barnsele eller säkra åkpåse, last etc.

De gamla skruvarna användes. Mässingsskenorna kapades och böjdes upp för att minimera risken att lossna.
Även i fronten böjdes mässingsskenorna. Dessutom togs onödiga trädetaljer bort.
Skidan kapades så att en tvärplanka kunde skapas. Tyvärr räckte inte en skida till för att ordna även den främre meden. Spetsen behölls för att smidigt kunna forcera snö på isen. Se nedanstående bilder.
Ett par gamla skridskor fick tjäna som medar. Det går förvissa bra med enklare skenor än så. Skenan monteras med en vingmutter.
Träpulkan var trots sin tid på ÖB i mycket gott skick. Den var aldrig använd av militären. Dock tjärade jag om hela pulkan. Viktigt är att ha kunskap om hur trä tjäras.
Det hade inte jag inledningsvis och tjäran torkade aldrig. Efter en månad lånade jag grannens varmluftspistol och brände in tjäran i pulkan. Överflödig tjära torkades bort.
Tvärplankan monteras enkelt med två vingmuttrar. Den främre plankan monteras också den med två vingmuttrar. Tvärplankan fjädrar fint då skidans egenskaper behållits.

Skruvarna dras lämpligen genom mässingsplåten och den tjocka trädelen. Vingmuttrarna fästs på utsidan så det blir en jämn och slät insida på pulkan.

Som främre med användes fruns gamla tjejskridskor. Spetsen på skidan fyller en mycket god funktion när snövallar ska passeras. Skidan ger också en mycket behaglig fjädring som gör att pulkan går fint även över mindre bra is.

Att leda den främre meden är hävdar jag är fullständigt meningslöst om pulkan är rätt avvägd. Enklare och sannolikt stabilare och säkrare är att ha en halvslö skena. Den svänger ändå bra på isen.

pulka_28.jpg (17374 bytes) Så här ser pulkan ut underifrån med medhållare och medar på plats. Farkosten är mycket lik en DN-jakt i form och proportion (medarnas placering).
Pulkan skulle sedan kläs. Jag valde att inte behålla den ursprungliga formen på tyget utan figursydde ett överdrag med blixtlås och "tratt".

Tyget liknar kapellväv och inhandlades som stuvbit för ca 25:-. Tyget fästes med läderremmar som jag lät skära till hos en sadelmakare.

Framtill behölls läderremmarna för infäste av den ursprungliga draganordningen. Läderremmarna används för att fästa repet pulkan dras i. Dessutom är det roligt att ha kvar så mycket möjligt av originalet.
pulka_26.jpg (21496 bytes) Här ses repets infästning. För att reglera hastigheten på pulkan kan skenskyddet med fördel användas när extremt bra isförhållanden råder. Skidspetsens funktion att lyfta upp pulkan när snö passeras framgår också.
För att pulkans passagerare ska kunna få en varm men ändå luftig miljö ordnandes en "tratt" med dragskor. Det går alltså att försluta pulkan helt men också variera luft- och ljusintag.
Det syns inte särskilt väl på bilden men ytterligare ett bakstycke som satt på originalpulkan används.
pulka_27.jpg (16410 bytes) Här syns bakpartiet bättre. Detta stycke har också ett rep som används för att bära pulkan.
Med en åkpåse som normalt används till barnvagnen blir miljön varm och skön. Tack vara blixtlåset går hela pulkan att enkelt packa och stänga igen.
Så var det premiärtur på Sommens underbara is 4-5 januari. Pulkan betedde sig exakt så bra som förväntat. Ja den var faktiskt så lättdragen att frun inte kände pulkan. Friktionen var extremt liten vilket resulterade i att pulkan åkte om föraren. Vi satte därför på ett medskydd på den främre skenan vilket då hejdade pulkan tillräckligt.
Barnet håller temperaturen mycket bra i pulkan. Nu var premiärdagarna inte kalla men 3-5 minusgrader påverkade inte kroppstemperaturen det allra minsta.

Pulkaföraren ska givetvis inte åka först i ledet men kanske inte heller sist. Det är bra om någon åker bakom och ser till att allt verkar bra.

Viktförhållandet blev mycket bra. Pulkan beter sig som en isjakt.

 
Kompletterande information.

Den träskida som använts visade sig vara alldeles för vek.

För att få stadga är nu träskidan ersatt av en fd slalomskida. Vidare fästes de bakre medarna inte längre med en vingmutter utan med två vanliga skruvar/muttrar då det visade sig kraftigt förbättra parallelliteten på medarna.

Slalomskidor är nästan gratis på loppisar och second hand affärer. Välj det alternativet och få en avsevärt förbättrad stabilitet.

Linans längd regleras beroende på isen och naturen. 5-7 meter fungerar bra. Min erfarenhet är att skaklar kraftigt försvårar åkningen då det blir ryckigt och motkrafter i skären. Ett lätt fjädrande rep har passat mig bättre. Skaklar är helt uteslutet då den normala skridskorörelsen får störningar.